מאמרים

מה המצב?

השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו לפחות פעם בחודש.

מיכל צפיר | | 16 ביוני 2020

“מה המצב?” זו שאלה שאני שואלת את עצמי לפחות פעם בחודש ועכשיו אני שואלת גם אתכם, ולא באופן כללי אלה ספציפי-

מה מצב הבריאות שלכם, המצב הכלכלי, מצב מערכות היחסים, הכושר הגופני ועוד..

כשאני עונה לעצמי על השאלה הזו דבר אחד ברור לי- המצב הנוכחי הוא תמיד תוצאה של כל מה שבחרתי לתרגל ולהתמיד בו עד היום.

 

אסביר, כשמצבי היה עודף משקל גדול ורמת אנרגיה נמוכה זו בעצם הייתה תוצאה של תרגול אורח חיים “ישבני”- פחות התמדה בכושר ויותר התמדה בתזונה לקויה.

כמו כן גם לגבי המצב הכלכלי, כשיש לנו מינוס קבוע בבנק זאת אומרת שהתרגלנו והתמדנו בהתנהלות בה אנחנו מוצאים יותר כסף ממה שאנחנו מכניסים. זה ככה בכל נושא שתבחרו להתמקד בו, מה שאומר שהמצב היום, שלכם ושלי הוא תוצאה של כל מה שבחרנו לתרגל עד היום,

ואם אנחנו רוצים להגיע למקום חדש, לתוצאות שונות מהעבר, לא מספיק לעשות צעד קטן פעם אחת אלא יש לתרגל אותו שוב ושוב….

זאת אומרת כשאנחנו רוצים לשפר מצב כל שהוא תרגול פעולה מקדמת היא קריטית ואין לה תחליף. השינוי אומנם מתחיל בצעד אחד קטן אבל דורש תרגול והתמדה.

אז איך עושים את זה בתכלס?

אחת הדרכים היא לעשות את הדבר החדש בשעות מסוימות, ממש לכתוב ביומן ולא להסתמך על הזיכרון, אם צריך אפילו תזכורת בנייד גם טוב, בדיוק כמו שקובעים תור לטיפול.

אפשר גם לקבע את זה סמוך לפעולה קבועה, למשל מיד אחרי שאני מצחצחת שיניים אני עושה חמש דקות תרגילי מתיחות.

דוגמא נוספת, אם המטרה היא לבשל בריא יותר אז באופן קבוע לפני שאני יוצאת לקניות אני בוחרת מתכון חדש ובריא ומכינה רשימה של המוצרים שעלי לרכוש עבור המתכון.

אני יודעת שלשנות הרגלים זה לא קל, ההרגלים הוותיקים שלנו לא ממהרים לפנות מקום להרגל חדש טוב יותר ולנו הרבה פעמים נוח להישאר באזור הנוחות שלנו גם אם המצב קשה וזקוק לשיפור מתוך המחשבה שזהו הרגל שקשה לשנות.

תהיו סלחנים לעצמיכם ותזכרו שאמנם זה קשה אבל זה אפשרי, הרגלים הם לא גנטיקה, הם דבר נרכש ולכן אפשר להחליפם.

 

חשוב לזהות את ההרגלים שאינם בריאים ולהחליפם בהרגל בריא ואותו לתרגל שוב ושוב.

 

אשתף אתכם בהרגל אחד מיני רבים ששיפרו את חיי.

אני אוהבת לאכול מול הטלויזיה (היום הרבה פחות אבל בעבר מאוד!!) האכילה מול המסך גרמה לי לאכול יותר, לאכול בהסחת הדעת ובעיקר מזון סתמי שאינו קשור לרעב. היה לי קשה לוותר על ההרגל כי בכל פעם שהפסקתי לאכול מול הטלוויזיה הרגשתי מסכנה ולכן לא הצלחתי להתמיד בשינוי לאורך זמן. אז החלטתי שאני מאפשרת לעצמי לאכול אבל מסתפקת בכמות מדודה, במקום לקחת חפיסה שלמה של חטיף, בחרתי לשים לי בקערה כמות קצובה, כלומר מצאתי פשרה ושיניתי בהדרגה את ההרגל הזה. לא מנעתי מעצמי לגמרי את מה שאני אוהבת, רק מצאתי דרך ״למזער נזקים״ ובהמשך החלפתי את נשנוש מחטיף לקערת ירקות גדולה. היום המצב בו אני אוכלת סתם מול המסך כמעט ואינו קורה – זו תוצאה אליה הגעתי אך ורק כי תרגלתי שוב ושוב את ההרגל החדש והפסקתי את ההרגל האוטומטי שהיה לי במשך כמעט 40 שנים וזהו הרגל שלא שירת אותי בשום צורה.

 

לסיום, ההמלצה שלי היא כל עוד אתם יכולים ולא נמצאים במצב בריאותי קשה שאינו מאפשר בחירה, אמצו את השלבים הבאים:

  1. זהו את ההרגל המזיק.
  2. תשנו אותו בהדרגה  ע״י שינויים קטנים.
  3. ולתרגל לתרגל לתרגל.

זו הדרך שברוב המקרים תוביל להצלחה גדולה ובריאות טובה.

 

אז שאלתי אתכם בתחילת הכתבה “מה המצב?”  וחשוב לי להבהיר שלא משנה מה המצב עכשיו משנה רק מה תעשו מעכשיו!

מקווה שתבחרו לתרגל הרגלים בריאים שיוסיפו שמחה ואושר לכל המשפחה.

 

אני אמשיך ללוות אתכם גם בעתיד, גאה בכם על הבחירה להשקיע בעצמכם ומאחלת לכם ליצור חיים בריאים, שמחים ומשמעותיים.

 

מיכל צפיר

 

קטגוריות
מאמרים

אולי יעניין אותך

הרשמה לניוזלטר
הרשמו ותשארו מעודכנים בכל מה שחדש אצלנו
אנא הזינו כתובת מייל