מאמרים

המזווה המקרר והמקפיא שלכם

אושר אידלמן & אודי ברקן | | 18 ביוני 2020

המוצרים האלו יהפכו את הבישול שלכם לבריא וטעים יותר ויקלו עליכם את מלאכת הבישול.

 

המזווה

  • שמן זית –- השמן המועדף עלינו כמעט לכל מטרה. אנחנו אוהבים שיש לנו בבית לפחות שני סוגי שמני זית – אחד עם טעם חזק והשני עם טעם עדין. העדין פחות שתלטן ויכול להתאים לכל המנות ואפילו לקינוחים.
  • שמן קנולה – כשרוצים שמן ללא טעם, או כשמטגנים בטיגון עמוק ורוצים שמן בעלות סבירה, שמן קנולה הוא השמן המועדף מבחינה תזונתית.
  • שמן שומשום – כפית ממנו תשלח אתכם לטיול האחרון שלכם במזרח אסיה.
  • חומץ יין לבן/אדום/חומץ תפוחים/חומץ בלסמי – במטבח הישראלי אנחנו רגילים להשתמש בלימון, אבל לחומץ יש פרופיל טעם מעט שונה ובמינון נכון הוא משתלב בצורה מושלמת בהמון מאכלים.
  • טחינה גולמית – טחינה גולמית היא למעשה מחית של זרעי שומשום. נהדרת באינסוף מתכונים- רטבים קרים, ממרחים, קציצות, הסמכה של רטבים חמים ועוד.
  • דבש, סילאן, מייפל – כל אלו הם סוכרים לכל דבר, אבל שימוש מושכל בהם מאזן כל מנה.
  • רוטב סויה – מעט מרוטב הסויה יוסיף לכל מנה (לאו דווקא אסיאתית) כמות יפה של טעם ה”אוממי”, במילים אחרות – טעים.
  • עגבניות משומרות – הקפידו לקנות עגבניות משומרות מאיכות טובה, הן יאפשרו לכם להכין רוטב מדהים תוך דקות. העגבניות מופיעות במגוון צורות – קלופות שלמות, חתוכות ואפילו כרוטב מוכן שמכיל 99.9% עגבניות ומעט מלח, הנקרא “פאסאטה”. גם רסק עגבניות ללא תוספת סוכר הוא בחירה מצוינת
  • קרם קוקוס ודומיו – מעדן ומוסיף מרקם קטיפתי לרטבים ותבשילים. אינו מכיל חלב (ולכן אינו מכיל לקטוז) ולכן מהווה פתרון מצוין למתכוני פרווה.
  • חמאת בוטנים וחמאת שקדים– חמאת בוטנים/שקדים העשוייה מ100% בוטנים/שקדים יכולה להעשיר רטבים וממרחים רבים.
  • חרדל, מחית קארי תאילנדי או הודי– גם כמות קטנה מוסיפה טעם מיוחד למתכונים רבים.
  • קטניות ודגנים מלאים (יבשים) – הקבוצה מאוד מגוונת ועשירה. אם היינו צריכים לבחור מוצר אחד מכל הקבוצה הנהדרת הזאת, כזה שגם קל יחסית לעיכול וגם עשיר בחלבון, סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים, היינו בוחרים בקבוצת העדשים.
  • קטניות משומרות.

התעשייה עשתה עבודה מצויינת בגזרה הזאת! בשימורי הקטניות של ימינו, יש כמות נמוכה מאוד של נתרן ואין בכלל חומרים משמרים. פשוט פותחים ומוסיפים לכל מתכון שמבשלים.

 

 

 

המקרר

  • ירקות- תקפידו שבכל זמן נתון, יהיו לכם שפע של ירקות זמינים במקרר. ניתן גם לחתוך את רובם מראש ולשמור בכלי סגור, מה שמקצר מאוד את הזמן של הכנת סלט.

גם כשמכינים ירקות צלויים, תמיד תכינו כמות גדולה יותר, על מנת שיהיו זמינים לכם במקרר.

  • פירות- פירות מכילים בעיקר מים, יחד עם המון ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, ולא רק סוכר כמו שרבים נוהגים לחשוב. פרי טרי וטעים הוא בעינינו “הנשנוש” האולטימטיבי.
  • עשבי תיבול טריים- מפטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום, שמיר ונענע ועד טימין, אורגנו, מרווה, ורוזמרין. במתכונים שלנו תראו שאין כמעט מתכון שבו אנחנו לא מוסיפים לפחות אחד מהם. עשבי התיבול הטריים מהווים בעינינו את גולת הכותרת של המטבח הישראלי ומוסיפים רעננות וטעם לכל מתכון!

אם אתם לא אוהבים עשב תיבול ספציפי שמופיע במתכון, פשוט תחליפו אותו בעשב תיבול אחר שיש לכם כרגע בבית.

קיים מיתוס בציבור, שעשבי תיבול מתקלקלים מהר. לא כך הדבר במציאות. גלגול עשבי התיבול בנייר סופג מורטב קלות ישמור על טריותם לאורך זמן.. בזיליקום משחיר מהר יותר וברוב השנה מומלץ לשמור אותו מחוץ למקרר.

  • פסטו– סוד קטן: פסטו לא חייבים להכין מבזיליקום, גבינה, צנוברים ושום. כל עשב תיבול כגון פטרוזיליה, כוסברה, נענע, שמיר, סלרי ואפילו תרד ורוקט, יכול להתאים למשימה. מוסיפים 2-3 שיני שום, מעט אגוזים או גרעינים (למשל אגוזי מלך, אבל כל מה שיש בבית באותו הרגע יתאים), שמן זית, מלח ופלפל שחור, טוחנים הכול במעבד מזון ויש לכם פסטו לפחות לשבוע.

זה גם המקום להשתמש בכל עשבי התיבול שבקרוב יצהיבו במקרר. אנחנו מאוד אוהבים לערבב ולגוון. פסטו כזה יהפוך כל כריך למעדן וישדרג כל רוטב קר או חם.

  • רוטב לסלט –גילינו שרוטב לסלט שיושב במקרר, מגדיל משמעותית את כמות הסלטים שאנחנו אוכלים. הכוונה היא לא לרוטב קנוי! אלא רוטב שאתם הכנתם.קחו את אחד מהמתכונים שלנו לסלט, תכפילו כמויות פי 3-4 ויש לכם רוטב לפחות לשבוע.

 

  • חלבון זמין מבושל – עוף, דגים, בשר, ביצים קשות – תמיד תכינו כמות גדולה יותר מהמתכון, על מנת שיהיה חלבון זמין במקרר.

 

  • חלבון זמין טרי – גבינות/מוצרי חלב, טופו, ביצים – לא חייבים כמובן את כולם, רק את מה שאתם אוהבים ורוצים לאכול.

 

 

המקפיא

  • אוכל מוכן שאתם הכנתם- המקפיא הוא המקום להחזיק אוכל מוכן!

אנחנו נוהגים תמיד להכין כמות גדולה יותר מהמתכון אותו אנחנו מכינים, ואת השאריות אנחנו מקפיאים.

אז ביום שבו אין לנו כוח להתחיל לבשל, אנחנו פשוט מכניסים את האוכל הזה למיקרו או לסיר, מחממים, מוסיפים קצת עשבי תיבול, ויש לנו ולכן משפחתנו ארוחה מזינה וטעימה!

הרבה יותר טעים ובריא מכל אוכל קפוא אחר שאתם רגילים לקנות. אפשר להכין מנה בשלמותה (למשל קציצות ורוטב) ואפשר גם להקפיא חומרי גלם מוכנים (לדוגמא ירקות צלויים).

אם אתם מקפיאים חומר גלם לפני הכנתו (למשל חזה עוף/פילה דג וכו’), חשוב להפשיר אותו בעדינות למשך 24 שעות לפחות במקרר ולא על השיש בחוץ.

 

  • תבלינים- בקיץ הישראלי, תבלינים עדיף לשמור במקפיא. תבלינים ותערובות תבלינים מפוצצים בטעם, וכך, הם משמשים לנו ככלי להפחתת כמויות הנתרן, הסוכר ועודפי השומן המיותרים במזון.

הקפידו לגוון בתבלינים (מראס אל חנות, דרך בהרט ועד חוויאג’), כך האוכל שלכם יהיה טעים ומפתיע יותר. בחוברת תמצאו רעיונות רבים.

 

  • אגוזים וזרעים – אגוזים וזרעים מכילים בעיקר שומן איכותי ומבחינה קולינרית מוסיפים מרקם וטעם עשיר למזון. גם אותם, כמו התבלינים, רצוי לשמור רוב השנה במקפיא. ככה הם נשמרים לאורך זמן מבלי להתחמצן.
  • קטניות קפואות– מי אמר שאין דבר כזה אוכל ‘מעובד’ בריא? קטניות קפואות מאפשרות לנו  לקבל את כל הערכים התזונתיים מבלי להשרות, לבשל ובמילה אחרת – להתאמץ.
  • ירקות קפואים –שומרים על רובם המוחלט של הוויטמינים והמינרלים ומאפשרים לנו לקבל ירקות טעימים באפס מאמץ וזמינות במשך כל השנה.

 

 

 

 

 

 

­­­­

קטגוריות
מאמרים

אולי יעניין אותך

הרשמה לניוזלטר
הרשמו ותשארו מעודכנים בכל מה שחדש אצלנו
אנא הזינו כתובת מייל